Filmin açılış sahnesinin ilk planında Morgan Freeman’ın canlandırdığı kahramanımızı satranç tahtası arkasından görürüz.
Hemen şunu fark ederiz ki başkarakterimiz Somerset’dir, Mills değil.
Düşünsel, stratejik düşünen biridir, zihinsel efor koymayı sever.
Kadraj içinde kadrajdadır kompozisyonda. Heryerden sıkışmış durumdadır.
Odasında iki obje vardır.
Fil : Bilge şef. Erdem,güç ve sabır sembolü
Kedi : Dişiliğin göstergesi. Jung’cu bakarsak animası , içindeki dişil yanı yüksek bir adamdır . Merhametli, şefkatli, düşünceli, sakindir.
Jilet gibi bir beyaz gömlek giyer : Özenli, tertipli,temiz biridir.
Filmin renk spectrumu neredeyse siyah beyazdır.
Renkleri bozulmuş, günahtan kararmış, distopik bir dünyayı tasvir eder.
Film ilerledikçe bu renk paleti sadece Tracy’nin olduğu sekanslarda biraz değişir, renklenir.
Bir çok sahnede, yağmurlu karanlığı aydınlatmaya çalışan ,ancak başaramayan çok sayıda lamba/abajur görürüz.
Somerset aynaya bakmadan kaçmayan, aynada baktığı şeyden ne nefret eden, ne de onu yücelten biridir.
Yatağının üstünde silahı vardır ama aynı zamanda bir de mendil ve çiçek desenli bir kağıt da..
Maço bir polis değil, animası yüksek ,sakin bir polistir
Eşyalarını özenle yerleştirmiştir , silahı bile zarifçe süslü bir adamdır.
Titiz ve düzenli , yatağını düzeltmiş, ceketin üstündeki küçücük çöpü alan biridir.
O oturmuş düzenli ve sakin ortamdan kan içinde bir cinayet mahaline kesiyor:
Karakterin iç ve dış dünyası arasındaki tezatı gösterir bize.
Somerset tutkulu biri değildir , Filmin anlatısına bakarsak tutku da pek matah bir şey değildir.
Bir cinayet işlenmiştir ama cinayet mahalli olan evde fotoğrafını gördüğü çocuğun cinayete tanık olup olmadığını merak eder Somerset.
Duyarlı ve merhametli biridir
Oysa arkadaki kim olduğu belli olmayan, yani anonim olan polisin kafası kanla süperpozedir.
O da bu vahşetin, şiddetin bir parçasıdır
Ve diğer polis Somerset’in bu duyarlılığına çok kızar.
Somerset’in sıradan polislerde farklı olduğunu belirginleştiren bir şeydir.
Ve bu farklılık bütün polislerde öfke yaratır.
Ve sonra Brad Pitt’in canlandırdığı Mills karakteri çıkagelir.
Onu ilk görüşümüz merdiven çıkarkenki
Çıkıştaki biridir.
Somerset gitmekte olandır, Mills gelmekte olan...
Mills buruşuk bir gömlek ve deri ceket giyer , ağızda sakızla dolaşır.
Ağırbaşlı Somerset vs. Zirzop Mills..
Mills’ın yüzünün yarısı aydınlıkta yarısı karanlıktadır.
İyiye de gidebilir, karanlığa da ..
İyilik tarafına da evrilebilir, karanlığa da yuvarlanabilir.
Her iki olasılık da mevcuttur.
Karakterlerin isimleri de anlamlıdır.
Somerset: Somerset Maugham ve başyapıtı Of Human Bondage
Romanın ana teması, tutkuya boyun eğmenin sonucunun insanın esareti olduğu, aklın kullanımının ise insan özgürlüğünün yolu olduğudur.
İlk planda satranç görmemiz boşuna değildir
Mills: John Stuart Mill.
Liberal .Hazzı insan eylemlerinin en büyük amacı ve mutlak ölçüsü yapmış bir yararcıdır.
Kravatında potaya giren toplar vardır.
Sporcu, skorcu ve infantildir.
Ve tabiki karakterin oyun tercihlerinin karşılaştırması satranç (sakin, süre bağımsız, zihinsel strateji , vs. basketbol(hız, skor odaklı, limitli süreli, bedensel vs.)
İki polis suç mahallinden , o vahşet alanından birlikte dışarı çıkarlar.
Mills’in Somerset’in bu berbat dünyadan çıkmasına sebep olabileceği ihtimalidir bu.
Somerset’in önden çıkması da Mills’a rehberlik etmesidir.
Dante’nin İlahi Komedya’sında Dante’nin Cehennem ve Araf’taki rehberi Virgil’dir.
Mills Cehenneme inecek ve büyüyecek ;
Cehennemdeki rehberi, Virgil de Somerset olacaktır.